logo Alliantie M3

Blogger: Henk Laros
Henk Laros

Henk Laros is lid van de Alliantie M3 en bestuurder van de Stichting Maeykehiem.

Alle blogs van Henk:

  • Vertrouwen in plaats van gestold wantrouwen

Bloggers
Henk van DrielRoelof ZwierHenk Steen
Aart BogerdErnst van DrumptHenk Laros
Freddie WoolsJan KroftAnja Dijkman
Blogs
In de praktijk
Categorieën

Wij, bestuurders van professionele instellingen geven leiding aan onze organisaties vanuit een authentieke visie en missie, gericht op het erkennen en herkennen van de kwetsbare en speciale positie van onze doelgroep.

samen en voor elkaar
Deze blog is van Henk Laros


Datum: 31 augustus 2010 | Categorie: kleinschaligheid en kwaliteit | Reacties: (2)

Vertrouwen in plaats van gestold wantrouwen

Kleine en kleinschalig georganiseerde instellingen leveren zorg van een hoge kwaliteit. Dat is de voorlopige conclusie van twee recente en twee wat oudere rapporten. Ook het in januari 2010 verschenen vergelijkend rapport van Gupta Strategists over de prestaties van de instellingen in de VVT-sector kwam tot die conclusie. De uitkomsten worden niet zonder meer vertrouwd.

Waar toenmalig staatssecretaris mevrouw Bussemaker reageerde met een ferm: “Voordelen van grote instellingen bestaan niet of worden nog onvoldoende benut”, vond de Inspectie voor de Gezondheidszorg dat er meer onderzoek moet komen voordat ze de conclusie accepteert dat kleinschalige instellingen echt betere kwaliteit van zorg leveren. Wel beter, niet beter, voorzichtigheid is kennelijk geboden voordat zulke conclusies vertrouwd worden. 

Vertrouwen in de zorg

Met vertrouwen is het vreemd gesteld*. Was vertrouwen vroeger vanzelfsprekend tot het tegendeel bewezen werd, de laatste decennia is het omgekeerde het geval: het gezag van deskundigheid of de oprechtheid van motivering door publiek belang wordt haast bij voorbaat gewantrouwd, of het nu bestuurders, leidinggevenden of ‘de’ overheid betreft. Toch is vertrouwen het sleutelwoord in de zorg: vertrouwen in de medewerkers, je arts of de leiding van de organisatie dat ze de oprechte wil hebben om goede zorg te leveren en niet uitsluitend door het najagen van eigenbelang worden gedreven. Vertrouwen geven betekent ook erkennen en aanvaarden dat risico’s blijven bestaan en fouten worden gemaakt, alle transparantie en dichtgetimmerde protocollen ten spijt. Ook een autonoom burger kan niet alles doorzien of onder controle hebben.

Vertrouwen terugwinnen

Met die erkenning aan de ene kant, en werkelijke aanspreekbaarheid als eerste pijler van vertrouwen zouden we al heel ver komen. Als we in plaats van een reeks anonieme verantwoordelijken, een echt op het handelen aanspreekbaar mens van vlees en bloed achter het loket van een organisatie zouden zetten – zoals in kleinere organisaties gemakkelijk kan, kunnen we het vertrouwen terugwinnen. Een vertrouwen dat niets te maken heeft met de tot bizarre proporties uitgegroeide verantwoordingsplichten (“gestold wantrouwen”) als antwoord op de roep om transparantie en risicobeperking. Maar alles met de kwaliteit van de zorgverleningsrelatie, waarin elke dag weer vertrouwen wordt gegeven – en geschraagd.

*Evelien Tonkens column over vertrouwen bood inspiratie voor dit blog.


>> Schrijf een reactie

Reacties

ik zelf zit bij een zorg instelling en merk zelf dat de vertrouwen naar zorg hard achter uit gaat vroeger werd er nog gekeken naar de wel vaart van een Client vandaag de dag lijkt het het wel meer te gaan om geld wat ik zelf en vele met me erg spijtig vinden. en ik zelf zie ook aan komen de jaren hier niet veel verandering in komen

Afz.: J.S
Datum: 25 april 2011 18:43:14

It's very straightforward to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this article at this site. eceeecegcgeggkek

Afz.: Smithd129
Datum: 29 juni 2014 06:18:43